Norrköping-Lysekil

16/6: Norrköping - Nävekvarn, 17 Nm

Känns tryggt att i ens första hamn på vår resa få möta upp Lennart och Anna. Våra vänner som vi sedan 2013 har åkt på semester med. Kommer kännas konstigt att inte ha följe med dem under vår kommande resa, men som tur är kommer de och hälsar på oss.

17/6: Nävekvarn - Ankring vid Getterö (norr om Kalmar) 125 Nm
Vi startade kl.3,30 och var fram 23.00. Vi fick en toppendag med perfekt segling. Två timmar på eftermiddagen mojnade vinden så då fick vi gå för motor. För övrigt seglade vi på bra i fin halvvind.

Navigering pågår

Nicolina fördriver tiden med att se på film

Diska måste man också göra på längre seglingar

Skottning pågår

Månen på väg upp i närheten av Borgholm

Härlig morgon att vakna till

18/6: Ankring vid Getterö - Kalmar 9 Nm
Peters grabbar, Love, Tim, Liam samt Loves flickvän Saga kom på besök och grillade med oss på kvällen. Träffar en långseglarbåt som efter 7 år nu är på väg hem till Gävle. Fick lite tips och råd.

19/6: Kalmar - Ankring utanför Bergkvara 29 Nm
Kom iväg sent från Kalmar så vi lägger till här och bara njuter av utsikten ut mot Kalmarsund. Från denna plats ser vi även Garpen fyr som vi förra året tog en jolletur ut till och besökte. Vattentemperaturen här var 21 grader, men det blev tyvärr inget dopp.

Det är lite snirkligt att ta sig in till denna ankarplats men det är det värt.

Utsikt ut över Kalmarsund

Utsikt över Garpen fyr

Underbar solnedgång

20/6: Ankring utanför Bergkvara - Kristianopel 10 Nm
Dagen innan midsommar och vi väljer att stanna kvar här och fira midsommar. Vädret är toppen och de har ett firande på närliggande camping. Vi har varit här tidigare och gillar denna lilla by. Träffar på en annan långseglarbåt som också är på väg mot Karibien. Världen är bra liten. Inom loppet av 30 minuter så träffar jag på två stycken kollegor från NFC! Helt otroligt!

Hamninloppet

Utsikt ut från hamnen

Många fina rosor växer vid husen

Glad midsommar!

22/6: Kristianopel - Ornö (ankring) 46 Nm
Tanken var att segla till Karlshamn men Hanöbukten visade upp sin tråkiga sida med motvind och hög sjö. För att inte äventyra humöret allt för mycket så valde vi att segla tillbaks in i skärgården och invänta bättre vindar. Saker och ting strulade även på båten så det kändes bra att avbryta överfarten på Hanöbukten.

23/6: Ornö - Karlshamn 34 Nm
Äntligen framme i Karlshamn och denna gången blev seglingssträcken mycket bra. Här ligger vi mitt inne i centrala Karlshamn och har nära till min dotter Kimberly, hennes sambo Janne samt deras gosiga katter Gösta och Berndt. Första kvällen kommer de och grillar med oss och den andra dagen får vi besöka deras nyinköpta hus som kommer att bli så mysigt när de har fixat klart och fått sätta sin egen prägel. Ytterligare ett jobbigt farväl från en familjemedlem togs....

Glasspråmen var vår granne i Karlshamn. Och vilka glassar man fick!

25/6: Karlshamn - Simrishamn 42 Nm
Nu har vi äntligen tagit oss över hela Hanöbukten. Solen skiner fortfarande och värmer oss hela dagen. Vi blir inbjudna till familjen Rasch som har sin sommarbostad en bit ifrån, Vi bjuds på nyfångad piggvar och jordgubbar till efterrätt, mums!

Piggvar till middag

Nyfikna grannar på besök

Muuuu!

26/6: Simrishamn - Ystad 28 Nm
Solen fortsätter att skina på oss men vindarna är svaga så vi får gå för motor en del av sträckan. Här får vi 30 grader så vårt solskydd åker snabbt upp och det blir ett dopp i havet. Stranden ligger precis bredvid hamnen I Ystad så deltar jag och Nicolina på en mycket trevlig anordnad aktivitet på stranden. Vi får håva och sedan får vi en genomgång av allt vi har hittat och vad som finns i Östersjön. Ystad kommun stod för aktiviteten och en naturskola genomförde den. Mycket trevligt!

Stranden i Ystad

27/6: Ystad - Gislövs läge 24 Nm
Vi inväntade rätt vindar genom att ligga på svaj utanför hamnen, allt för att slippa en ytterligare hamnavgift. Tanken var att segla ända fram till Falsterbokanal men den lovade halvvinden uteblev. Vi valde då att gå in till Gislövs läge (strax utanför Trelleborg) och sova några timmar. Vi anlände här vid halv ett på natten. Så nu har vi provat på att segla lite i mörker samt att lägga till i mörker. Tur att vi kände till denna hamnen sen tidigare.

28/6: Gislövs läge- ankring utanför Falsterbo kanal-Ven 12 + 45 Nm
Vi väljer att ligga på svaj några timmar för att invänta rätt vindar på "andra sidan". När vi väl har passerat den så inser vi att vi behöver ta oss en längre sträcka för att hinna vårt mål i tid. Vi sen tidigare bestämt att vi vill stanna till på Ven, så det fick det bli. Och vi ångrar inte vår val! För första gången sen starten av vår resa så känner vi att vi är på semester. Detta är en ny plats för oss (alla övriga ställen har vi tidigare varit på) och runt omkring oss hör vi danskar. Får en helt underbar kväll! Dagen därpå hyr vi cyklar och cyklar runt på Ven, helt magiskt! På eftermiddagen lägger vi oss på svaj på andra sidan av Ven för lättare kunna komma iväg tidigt nästa morgon.

Var är båten?!

Utsikt från båtplatsen upp mot berget

Härlig kväll på Ven

Gullig alpacka vi mötte på vår cykeltur

Fika bör man annars dör man

Helt underbar ö att cykla på

Hej då Ven

God morgon Sverige! Utsikt från ankringsplatsen på Ven

30/6: Ven - Varberg 81 Nm
VI BLIR INBLÅSTA I VARBERG I EN HEL VECKA!!! Vi får en mycket trevlig segling i medvind och halvvind. Enligt utlovad prognos så blåser det upp de sista timmarna men vi får en fin segling in till Varberg. Vi hinner lagom lägga till när vindarna ökar ytterligare. På kvällen är medelvinden 17 m/s och 20 m/s i byarna. Och ungefär så här fortsätter blåsten samt i motvindsriktning! Vi väljer att stanna kvar för i på torsdagen får vi även ett efterlängtat besök hemifrån. Våra vänner Melinda och Erik kommer och hälsar på. Trevligt med besök 💖 På söndagen när de åker hem så följer även Nicolina med så att hon kan få träffa sin pappa i några dagar.

Varbergs fästning

Varbergs kallbadhus

En vacker regnbåge i hamnen

7/7: Varberg - Kungsö (ankring) 35 Nm
Motvinden kvarstår men den är inte så kraftig men det får bli motorgång hela vägen till denna fina plats. Efter 6 h motorgång så var vi bara tvungna att lägga i jollen och ta oss in i land för att utforska den lilla ön.

Jollen fint upplagt på land. Vår båt i bakgrunden

Snäckor på stranden

Alldeles klart vatten

Utsikt från klippan. Båten ligger tryggt på svaj

Fartyg ute på havet som väntar på att komma in i Göteborgs hamn

Stenar är vackert

8/7: Kungsö - Slubbersholmen (ankring) 44 Nm
Vi väljer att segla på en bit för att komma längre upp på västkusten. Naturligtvis i motvind men vi fick till en bra kryssvinkel. En hel del vågor på grund av en senaste tidens blåst. Men allt gick bra.

Vingas fyr
9/7: Slubbersholmen - Lysekil 15 Nm
Vi väljer att ta den inre farleden för att kunna få se de fina samhällen på väg upp till Lysekil. Så mycket fint vi får se!